Φύση των Φυσικών Επιστημών: Ένας βασικός στόχος της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών

Ένας βασικός στόχος της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών, σε όλα τα σύγχρονα προγράμματα σπουδών – και στο ελληνικό– είναι να προωθούμε επιθυμητές όψεις της Φύσης των Φυσικών Επιστημών (ΦΦΕ).

Σύμφωνα με τον Lederman (2007), μεταξύ των χαρακτηριστικών των ΦΕ που υπάρχει συμφωνία είναι ότι:

  • η επιστήμη είναι δυναμική (για παράδειγμα αναπτύσσεται),
  • βασίζεται σε εμπειρικά στοιχειά (π.χ. σε παρατηρήσεις και μετρήσεις),
  • είναι υποκειμενική/βασίζεται σε θεωρητικά πιστεύω (π.χ. σε παραδοχές που υιοθετούν οι επιστήμονες),
  • εμπεριέχει τις διαδικασίες του συμπερασμού, της φαντασίας και της δημιουργικότητας και
  • είναι κοινωνικά και πολιτισμικά πλαισιοθετημένη (π.χ. επηρεάζεται από την οικονομία & τη θρησκεία).
  • Δυο επιπλέον σημαντικές όψεις της είναι η  διάκριση παρατήρησης και συμπεράσματος και η σχέση μεταξύ των θεωριών και των νόμων.

Σύμφωνα με τα Next Generation Science Standards (NGSS) που βασίστηκαν στην αναφορά “Ένα πλαίσιο για την K-12 εκπαίδευση στις ΦΕ: πρακτικές, βασικές έννοιες και ουσιώδεις ιδέες” (Κατεβάστε ελεύθερα την αναφορά σε pdf μορφή) του National Research Council (2012) η κατανόηση της ΦΦΕ περιλαμβάνει οκτώ θέματα:

  • Οι επιστημονικές έρευνες χρησιμοποιούν ποικιλία μεθόδων.
  • Η γνώση βασίζεται σε εμπειρικά αποδεικτικά στοιχεία.
  • Η επιστημονική γνώση είναι ανοικτή στην αναθεώρηση με την ανάδυση νέων αποδεικτικών στοιχειών.
  • Τα επιστημονικά μοντέλα, οι νόμοι, οι μηχανισμοί, οι θεωρίες εξηγούν τα φυσικά φαινόμενα.
  • Η επιστήμη είναι ένα τρόπος γνώσης.
  • Η επιστημονική γνώση υποθέτει ότι υπάρχει τάξη και συνέπεια στα φυσικά συστήματα.
  • Η επιστήμη είναι μια ανθρώπινη δραστηριότητα.
  • Η επιστήμη προσπαθεί να απαντήσει σε ερωτήματα σχετικά με το φυσικό και τον υλικό κόσμο.
Advertisements

About ppiliour

Teacher
This entry was posted in Διδακτικές στρατηγικές, Φυσικές Επιστήμες and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Φύση των Φυσικών Επιστημών: Ένας βασικός στόχος της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών

  1. Παράθεμα: Αξιοποίηση της ιστορίας των Φυσικών Επιστημών: Νεύτων: Η Δύναμη του Θεού | Συνεργασία – Διερεύνηση – Αναστοχασμός

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s